طرز عملکرد کروز کنترل
نوشته شده توسط : محمد رفیعی

برخی رانندگان برای استفاده از کروز کنترل نگرانی‌هایی دارند زیرا فکر می‌کنند که اتومبیل آنها تحت شرایط خاص، مانند زمانی که بخواهند کاهش سرعت شدید داشته باشند، سریع‌تر حرکت می‌کند و آنها قادر نخواهند بود به موقع واکنش نشان دهند تا خود را از خطر دور کنند. اما اگر از کروز کنترل فابریک در شرایط مرطوب و برفی استفاده نمی‌کنید، کروز کنترل آنچه را که قصد انجام آن را دارید انجام خواهد داد و بدرستی یک سرعت مطلوب را بدون مداخله راننده، حفظ خواهد کرد.

طرز عملکرد کروز کنترل

کروز کنترل چگونه کار می کند؟

سیستم‌های کروز کنترل سرعت خودروی شما را به همان شکلی که شما انجام می‌دهید، با تنظیم موقعیت دریچه گاز کنترل می کنند. اما کروز کنترل به جای فشردن پدال گاز، دریچه گاز را به وسیله کابل متصل به یک محرک درگیر می‌کند.

سوپاپ کنترل دریچه قدرت و سرعت موتور را با محدود کردن میزان نیروی موتور کنترل می‌کند. بسیاری از ماشین‌ها از عملگرها استفاده می‌کنند که با خلاء موتور کار می‌کنند تا دریچه گاز را باز و بسته کنند. این سیستم‌ها از یک دریچه کنترل الکترونیکی کوچک استفاده می‌کنند تا خلاء را در دیافراگم تنظیم کنند. این کار به روش مشابهی برای تقویت ترمز کار می‌کند که به سیستم ترمز شما قدرت می‌دهد.

سیستم‌های کنترل کروز در هر خودرو متفاوت هستند، اما همه آنها دارای نوعی از سوییچ هستند که شامل روشن، خاموش، ست و کلیدهای زیاد و کم برای اصلاح مقدار سرعت هستند. این سوییچ‌ها معمولا در جایی دور فرمان، روی دسته مخصوص کروز کنترل قرار می‌گیرند و از برف‌پاک‌کن یا اهرمهای راهنما جدا هستند.

برای اینکه سرعت را تنظیم کنید، به سرعت مورد نظر خود برسید و بعد از آن دکمه SET / accel را بزنید. پای خود را از روی گاز بردارید و اکنون کروز کنترل، خودروی شما را حرکت خواهد داد.

اگر می‌خواهید سریع‌تر حرکت کنید، برای اضافه کردن هر کیلومتر یک‌بار بر روی دکمه افزایش سرعت کلیک کنید تا سرعت خودرو را افزایش دهید. در برخی وسایل نقلیه دکمه تنظیم / accel وجود ندارد. در عوض، شما کل اهرم را چه به سمت بالا و یا به جلو حرکت می‌دهید تا سرعت را افزایش دهید، یا اگر بخواهید سرعت خودرو را کم کنید باید دکمه کم شدن سرعت را فشار دهید یا اهرم را به سمت پایین یا عقب بکشید. با این کار سرعت خودرو یک کیلومتر زیاد و یا کم خواهد شد.

کروز کنترل چگونه کار می کند؟

چگونه می توان آنرا خاموش کرد؟

برخی از کروز کنترل ها دارای دکمه خاموش نیستند. در عوض، شما برای خاموش کردن کروز کنترل به سادگی با فشار روی ترمز می توانید آنرا خاموش کنید. در بعضی از ماشین‌ها، کروز کنترل را می توانید با استفاده از دکمه، روشن و خاموش کنید. شما می‌توانید در هر سرعتی که مایل باشید آنرا فعال و یا دوباره دکمه SET / accel را فشار دهید تا خاموش شود، نیازی نیست که بر روی پدال ترمز فشار وارد کنید. در سرعت کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت، کروز کنترل فعال نخواهد شد.

 

کنترل کروز انطباقی

کروز کنترل انطباقی شبیه به کروز کنترل معمولی است که سرعت خودرو را حفظ می‌کند. با این حال، برخلاف کروز کنترل معمولی، این سیستم به طور خودکار سرعت را تنظیم می‌کند تا فاصله مناسبی بین دو وسیله نقلیه که در همان مسیر در حرکت هستند حفظ شود.

این امر از طریق یک سنسور رادار، پردازنده سیگنال دیجیتال و کنترل‌کننده طولی حاصل می‌شود که معمولا در پشت شبکه جلوی اتومبیل قرار گرفته‌است. اگر وسیله نقلیه جلویی سرعت خود را کم کند، یا اگر یک شی دیگر تشخیص داده شود، این سیستم سیگنال را به موتور و سیستم ترمز ارسال می‌کند. سپس، هنگامی که موانع روبرو در جاده برطرف شد، سیستم دوباره وسیله نقلیه را به سرعت تنظیم شده از قبل خواهد رساند. این سیستم‌ها معمولا دارای دامنه رو به جلو تا 150 متر هستند و در سرعت‌های خودرو از حدود 50 کیلومتر تا حدود 160 کیلومتر بر ساعت کار می‌کنند.

 

استفاده در هر جاده

برای سفرهای طولانی، کروز کنترل باید یک اجبار باشد. این کار به رانندگان این امکان را می‌دهد که پاهایشان را دراز کنند و این کار مانع خسته شدن عضلات شکم خواهد شد که می‌تواند از فشار مداوم بر پدال گاز به مدت طولانی جلوگیری کند.

اما این بهانه‌ای برای استراحت و توقف نکردن در مسیرهای طولانی در جاده نیست. نباید از کروز کنترل بر روی جاده‌های مرطوب، یخی یا برفی یا در جاده‌هایی با پیچ‌های تند استفاده شود.





:: برچسب‌ها: کروز کنترل فابریک ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 مرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: